Od 1 stycznia 2010 roku do 31 grudnia 2011 roku Powiatowy Urząd Pracy w Dąbrowie Górniczej realizował projekt„Inwestujemy w najlepszych", który był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 6.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt był kontynuacją zakończonego w grudniu 2009 roku projektu „Nowe standardy usług rynku pracy".
GRUPA DOCELOWA I CEL PROJEKTU
Celem głównym projektu było podnoszenie poziomu skuteczności i jakości działań Powiatowego Urzędu Pracy na rzecz ograniczania bezrobocia w Dąbrowie Górniczej w latach 2010-2011.
Realizacja projektu przyczyniła się do zapewnienia odpowiednich warunków do świadczenia efektywnego poradnictwa i pośrednictwa pracy dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy, a także realizacji standardu w zakresie stanu zatrudnienia pośredników pracy i doradców zawodowych zgodnego z Rozporządzeniem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia przez publiczne służby zatrudnienia usług rynku pracy. Udział w szkoleniach przyczynił się do podniesienia wiedzy specjalistycznej oraz umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych oraz wiedzy ogólnej niezbędnej do pracy w Urzędzie.
FORMY WSPARCIA
W ramach projektu wsparciem został objęty Powiatowy Urząd Pracy w obszarze jego zasobów ludzkich poprzez:
- sfinansowanie zatrudnienia 12 pracowników (7 pośredników pracy i 5 doradców zawodowych),
- organizację szkoleń grupowych i indywidualnych adresowanych do 33 pracowników kluczowych.
W miesiącu styczniu 2010 r. i maju 2011 r. przeprowadzono nabór czerech osób na stanowisko pośrednika pracy. Pozostałe osoby, których etat współfinansowano ze środków projektu, kontynuowały zatrudnienie w niniejszym projekcie z poprzedniej edycji Poddziałania 6.1.2 tj. projektu „Nowe standardy usług rynku pracy" realizowanego w latach 2008-2009.
Ponadto, w ramach projektu zorganizowano 6 dwumodułowych szkoleń grupowych:
- Techniki pracy z trudnym klientem (moduł miękki) + Kodeks pracy z uwzględnieniem zagadnień dotyczących dyskryminacji i nierówności płci na rynku pracy (moduł twardy),
- Savoir vivre urzędnika (zasady zachowania w pracy, etykieta w firmie) (moduł miękki) + Zasady współpracy pracowników PUP w Centrum Aktywizacji Zawodowej w świetle standardów usług rynku pracy (moduł twardy),
- Jak działać zgodnie z zasadą równości, które ma na celu przekazanie wiedzy dotyczącej przygotowania i realizacji projektu zgodnego z zasadą równości kobiet i mężczyzn,
- Standardy usług rynku pracy-nowe regulacje prawne wprowadzone Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 września 2010 z uwzględnieniem nowelizacji przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
- Techniki sprawnej komunikacji (moduł miękki) + Ustawa o promocji zatrudnienia a KPA z uwzględnieniem zagadnień dotyczących dyskryminacji i nierówności płci na rynku pracy (moduł twardy),
- Kodeks pracy w pracy pośrednika pracy, doradcy zawodowego i lidera klubu pracy.
Dodatkowo uczestnicy projektu podnosili kwalifikacje zawodowe i wiedzę specjalistyczną uczestnicząc w szkoleniach indywidualnych tj.:
- Coaching,
- Rola doradcy zawodowego w podejmowaniu działalności gospodarczej,
- Zarządzanie szkoleniami,
- Metoda edukacyjna,
- Zmiany w diagnozie, finansowaniu i aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych,
- Zarządzanie cyklem projektu według metodologii PCM,
- Trening asertywności,
- Nieprawidłowości w projektach współfinansowanych z EFS-rozliczanie, monitorowanie i kontrola.
REZULTATY PROJEKTU
Osiągnięte rezultaty twarde:
- dostosowanie liczby pośredników pracy do standardu dot. minimalnej liczby etatów pośredników pracy (109%),
- dostosowanie liczby doradców zawodowych do standardu dot. minimalnej liczby etatów doradców zawodowych (109%)
- podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników kluczowych uczestniczących w szkoleniach indywidualnych i grupowych (100%)
Osiągniete rezultaty miękkie:
- podniesienie jakości świadczonych usług rynku pracy (100% uczestników),
- podniesienie wiedzy pracowników kluczowych na temat zagadnień dot. nierówności i dyskryminacji płci na rynku pracy (93,3% uczestników szkoleń grupowych),
- podniesienie poziomu motywacji oraz poprawa komunikacji wśród uczestników projektu (100% uczestników szkoleń grupowych),
- wyposażenie pracowników w umiejętności miękkie w zakresie obsługi „trudnego klienta" (78,8 % uczestników szkoleń grupowych).