ZMIANY DOTYCZĄCE DOFINANSOWANIA CZĘŚCI KOSZTÓW WYNAGRODZEŃ ORAZ SKŁADEK NA UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE PRACOWNIKÓW UCHWALONE
W RAMACH TZW. TARCZY 4.0
W RAMACH TZW. TARCZY 4.0
DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem z dniem 24 czerwca 2020 r. w życie tzw. Tarczy 4.0, tj. ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19, zmianie uległy:
1. Zasady składania wniosku o dofinansowanie
Dotychczas przedsiębiorca mógł złożyć wniosek do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na swoją siedzibę lub miejsce wykonywania pracy przez pracowników w
terminie 14 dni od dnia ogłoszenia naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy.
Obecnie ww. wniosek przedsiębiorca może złożyć do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na swoją siedzibę, po ogłoszeniu naboru przez dyrektora powiatowego
urzędu pracy.
UWAGA:
Nabór wniosków o dofinansowanie, ogłoszone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy tj. przed 24 czerwca 2020 r. i niezakończone przed tą datą, nie kończą się z upływem 14-dniowego terminu, lecz trwają do dnia ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora powiatowego urzędu pracy,
2. Zasady wnioskowania o wypłatę kolejnych miesięcznych transz dofinansowania
Dotychczas dofinansowanie było wypłacane w okresach miesięcznych, po złożeniu przez przedsiębiorcę oświadczenia o zatrudnianiu w danym miesiącu pracowników objętych
umową oraz kosztach wynagrodzeń każdego z tych pracowników i należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne, według stanu na ostatni dzień miesiąca,
za który dofinansowanie jest wypłacane.
Obecnie dofinansowanie wypłacane będzie w okresach miesięcznych, na podstawie danych dołączonych do wniosku, dotyczących zatrudniania pracowników objętych wnioskiem
oraz wysokości wynagrodzenia każdego z pracowników objętych wnioskiem i należnych od tego wynagrodzenia składek na ubezpieczenia społeczne. Przedsiębiorca jest
zobowiązany poinformować powiatowy urząd pracy w formie oświadczenia o każdej zmianie danych, o których mowa wyżej, mających wpływ na wysokość wypłacanego
dofinansowania, w terminie 7 dni roboczych od dnia uzyskania informacji o jej wystąpieniu. Do oświadczenia przedsiębiorca zobowiązany jest dołączyć zaktualizowany wykaz
pracowników stanowiący załącznik nr 2 do wniosku, tzw. kalkulator. W przypadku zmiany danych mających wpływ na wysokość dofinansowania powiatowy urząd pracy ustala
wysokość następnej transzy z uwzględnieniem zmian zgłoszonych przez przedsiębiorcę.
3. Zasady zwrotu otrzymanego dofinansowania
Dotychczas przedsiębiorca był zobowiązany do utrzymania w zatrudnieniu pracowników objętych umową przez okres, na który przyznane zostało dofinansowanie. W przypadku
niedotrzymania tego warunku przedsiębiorca zobowiązany był do zwrotu dofinansowania bez odsetek, proporcjonalnie do okresu nieutrzymania w zatrudnieniu pracownika, w
terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty.
Obecnie przedsiębiorca nadal jest zobowiązany do utrzymania w zatrudnieniu pracowników objętych dofinansowaniem oraz do zwrotu dofinansowania, proporcjonalnie do okresu
nieutrzymania w zatrudnieniu pracownika, z tym że, w przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracownika objętego umową o dofinansowanie, rozwiązania z nim umowy o
pracę na podstawie art. 52 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy lub wygaśnięcia stosunku pracy tego pracownika, w okresie, na który przyznane zostało
dofinansowanie i zatrudnienia na miejsce tego pracownika innej osoby, nowo zatrudniona osoba zostaje objęta dofinansowaniem otrzymanym w ramach zawartej umowy.
4. Zasady podlegania egzekucji sądowej i administracyjnej
Dotychczas środki pochodzące z dofinansowania podlegały egzekucji sądowej lub administracyjnej.
Obecnie środki pochodzące z dofinansowania nie podlegają egzekucji sądowej ani administracyjnej, z wyjątkiem egzekucji prowadzonej na rzecz osób, na których wynagrodzenia i
należne od tych wynagrodzeń składki na ubezpieczenia społeczne to dofinansowanie zostało przekazane. Środki te, w razie ich przekazania na rachunek płatniczy, są wolne od
zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego.
Jeżeli przed dniem wejścia w życie tzw. Tarczy 4.0 zajęto w toku egzekucji środki z tytułu wypłaconego przedsiębiorcy dofinansowania, dalsza egzekucja z tych środków jest
niedozwolona, a zajęte i nierozdysponowane sumy podlegają zwrotowi.
Ponadto, informujemy, że:
- wnioski o dofinansowanie złożone przez przedsiębiorców przed dniem wejścia w życie przepisów tzw. Tarczy 4.0 tj. przed 24 czerwca 2020 r. i nierozpatrzone do tego dnia, podlegają rozpatrzeniu przez powiatowe urzędy pracy, do których zostały złożone oraz bez konieczności dokonywania w nich zmian,
- umowy o dofinansowanie podpisane przez przedsiębiorcę przed 24 czerwca 2020 r. ulegają zmianie z mocy prawa w zakresie określonym przepisami uchwalonymi w ramach tzw. Tarczy 4.0 i nie ma konieczności ich aneksowania.
DLA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH LUB PODMIOTÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 3 UST. 3 USTAWY Z DNIA 24 KWIETNIA 2003 R. O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE
Uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem z dniem 24 czerwca 2020 r. w życie tzw. Tarczy 4.0, tj. ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19, zmianie uległy:
5. Zasady obliczania przychodu z działalności statutowej branego pod uwagę przy wykazywaniu spadku obrotów
Dotychczas obliczając spadek obrotów należało uwzględnić cały przychód uzyskany z działalności statutowej.
Obecnie do przychodów z działalności statutowej nie wlicza się darowizn rzeczowych i finansowych otrzymanych w związku z realizacją działań w zakresie przeciwdziałania
COVID-19.
6. Zasady składania wniosku o dofinansowanie
Dotychczas organizacja pozarządowa lub podmiot, o którym mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie mogli
składać wnioski do powiatowego urzędu pracy w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy.
Obecnie nabór wniosków jest ciągły.
UWAGA:
Nabór wniosków o dofinansowanie, ogłoszone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy tj. przed 24 czerwca 2020 r. i niezakończone przed tą datą, nie kończą się z upływem 14-dniowego terminu, lecz trwają do dnia ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora powiatowego urzędu pracy, co oznacza, że nabór wniosków ogłoszony przez Powiatowy Urząd Pracy w Dąbrowie Górniczej od dnia 11 czerwca 2020 r. trwa nadal.
7. Zasady wnioskowania o wypłatę kolejnych miesięcznych transz dofinansowania
Dotychczas dofinansowanie było wypłacane w okresach miesięcznych, po złożeniu przez organizację pozarządowa lub podmiot, o którym mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24
kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oświadczenia o zatrudnianiu w danym miesiącu pracowników objętych umową oraz kosztach wynagrodzeń
każdego z tych pracowników i należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne, według stanu na ostatni dzień miesiąca, za który dofinansowanie jest
wypłacane.
Obecnie dofinansowanie wypłacane będzie w okresach miesięcznych, na podstawie danych dołączonych do wniosku, dotyczących zatrudniania pracowników objętych wnioskiem
oraz wysokości wynagrodzenia każdego z pracowników objętych wnioskiem i należnych od tego wynagrodzenia składek na ubezpieczenia społeczne. Organizacja pozarządowa
lub podmiot, o którym mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie są zobowiązane poinformować powiatowy urząd
pracy w formie oświadczenia o każdej zmianie danych, o których mowa wyżej, mających wpływ na wysokość wypłacanego dofinansowania, w terminie 7 dni roboczych od dnia
uzyskania informacji o jej wystąpieniu. Do oświadczenia należy dołączyć zaktualizowany wykaz pracowników stanowiący załącznik nr 2 do wniosku, tzw. kalkulator. W przypadku
zmiany danych mających wpływ na wysokość dofinansowania powiatowy urząd pracy ustala wysokość następnej transzy z uwzględnieniem zmian zgłoszonych przez organizację
pozarządową lub podmiot, o którym mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
8. Zasady zwrotu otrzymanego dofinansowania
Dotychczas organizacja pozarządowa lub podmiot, o którym mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie byli
zobowiązani do utrzymania w zatrudnieniu pracowników objętych umową przez okres, na który przyznane zostało dofinansowanie. W przypadku niedotrzymania tego warunku
organizacja pozarządowa lub podmiot, o którym mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zobowiązani byli do
zwrotu dofinansowania bez odsetek, proporcjonalnie do okresu nieutrzymania w zatrudnieniu pracownika, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty.
Obecnie organizacja pozarządowa lub podmiot, o którym mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nadal są
zobowiązani do utrzymania w zatrudnieniu pracowników objętych dofinansowaniem oraz do zwrotu dofinansowania, proporcjonalnie do okresu nieutrzymania w zatrudnieniu
pracownika, z tym że, w przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracownika objętego umową o dofinansowanie, rozwiązania z nim umowy o pracę na podstawie art. 52
ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy lub wygaśnięcia stosunku pracy tego pracownika, w okresie, na który przyznane zostało dofinansowanie i zatrudnienia na miejsce
tego pracownika innej osoby, nowo zatrudniona osoba zostaje objęta dofinansowaniem otrzymanym w ramach zawartej umowy.
9. Zasady podlegania egzekucji sądowej i administracyjnej
Dotychczas środki pochodzące z dofinansowania podlegały egzekucji sądowej lub administracyjnej.
Obecnie środki pochodzące z dofinansowania nie podlegają egzekucji sądowej ani administracyjnej, z wyjątkiem egzekucji prowadzonej na rzecz osób, na których wynagrodzenia i
należne od tych wynagrodzeń składki na ubezpieczenia społeczne to dofinansowanie zostało przekazane. Środki te, w razie ich przekazania na rachunek płatniczy, są wolne od
zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego. Jeżeli przed dniem wejścia w życie tzw. Tarczy 4.0 zajęto w toku egzekucji środki z tytułu wypłaconego
przedsiębiorcy dofinansowania, dalsza egzekucja z tych środków jest niedozwolona, a zajęte i nierozdysponowane sumy podlegają zwrotowi.
Ponadto, informujemy, że:
- wnioski o dofinansowanie złożone przez organizacje pozarządowe lub podmioty, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie przed dniem wejścia w życie przepisów tzw. Tarczy 4.0 tj. przed 24 czerwca 2020 r. i nierozpatrzone do tego dnia, podlegają rozpatrzeniu przez powiatowe urzędy pracy, do których zostały złożone oraz bez konieczności dokonywania w nich zmian,
- umowy o dofinansowanie podpisane przez organizacje pozarządowe lub podmioty, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie przed 24 czerwca 2020 r. ulegają zmianie z mocy prawa w zakresie określonym przepisami uchwalonymi w ramach tzw. Tarczy 4.0 i nie ma konieczności ich aneksowania.