Logotyp programu operacyjnego Kapitał Ludzki


Od 4 stycznia 2010 roku do 31 grudnia 2011 roku Powiatowy Urząd Pracy realizował projekt „Dojrzały biznes"współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 – Działania 6.2 „Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia".

GRUPA DOCELOWA i CEL PROJEKTU

Projekt był skierowany do 30 osób bezrobotnych zarejestrowanych w dąbrowskim Urzędzie Pracy, w tym dla 14 mężczyzn powyżej 45 roku życia i 16 kobiet bez względu na wiek i miał na celu rozwój lokalnej przedsiębiorczości poprzez zapewnienie kompleksowego wsparcia w procesie zakładania własnej działalności gospodarczej.


FORMY WSPARCIA


 

Uczestnicy projektu uzyskali wsparcie w postaci:

- opracowania Indywidualnego Programu Przedsiębiorczości w celu zdiagnozowania zakresu pomocy doradczo-szkoleniowej, która została udzielona w kontekście potrzeb związanych z planowanym założeniem własnej firmy,

- doradztwa indywidualnego i grupowego oraz pomocy indywidualnego opiekuna w przygotowaniu wniosku o przyznanie wsparcia finansowego oraz pomostowego,

- szkolenia z zakresu obsługi komputera oraz wykorzystania nowoczesnych technik komunikacyjno-informacyjnych w biznesie (dla początkujących i średnio zaawansowanych),

- szkolenia „ABC Przedsiębiorczości" z możliwością wybrania jednego z dwóch modułów dodatkowych: „Komputer w małej firmie" lub „Kasa fiskalna + Subiekt",

- wsparcia finansowego na rozwój przedsiębiorczości w wysokości do 40 000 zł dla 21 osób, dzięki któremu ograniczona została bariera braku środków finansowych na wydatki związane z uruchomieniem biznesu.

- podstawowego wsparcia pomostowego dla 23 osób, które uruchomiły działalność gospodarczą w wyniku wsparcia doradczo-szkoleniowego udzielonego w ramach projektu,

- przedłużonego wsparcia pomostowego dla 12 osób, którzy zakończyli pobieranie podstawowego wsparcia pomostowego, a sytuacja ich firmy wymagała dalszej pomocy finansowej,

- branżowego szkolenia wspierającego fazę „dojrzewania" nowo powstałej firmy.


PRZEBIEG REALIZACJI PROJEKTU


 

Rekrutacja do projektu rozpoczęła się 2 lutego 2010 roku. Pierwszy etap rekrutacji polegał na weryfikacji formalnej potencjalnych uczestników projektu, którzy złożyli wypełniony formularz rekrutacyjny wraz ze stosownymi oświadczeniami. Kandydaci, którzy przeszli pozytywnie weryfikację formalną zostali zakwalifikowani do drugiego etapu, czyli weryfikacji merytorycznej. Składała się ona z rozmowy przeprowadzonej przez doradców zawodowych na bazie składanego przez kandydata „Wstępnego opisu przedsięwzięcia" oraz testu predyspozycji z zastosowaniem Kwestionariusza Zainteresowań Zawodowych. Doradcy zawodowi na podstawie powyższych narzędzi dokonali oceny merytorycznej kandydatów z zastosowaniem Karty Oceny Merytorycznej. Zgodnie z punktacją przyznaną w ramach Karty Oceny Merytorycznej zestawione zostały dwie Listy Rankingowe – osobna dla kobiet i osobna dla mężczyzn wg malejącej liczby punktów. Ostateczny proces rekrutacji został zakończony podpisaniem „Deklaracji uczestnictwa" w projekcie przez 16 kobiet i przez 14 mężczyzn.

Po podpisaniu „Deklaracji uczestnictwa" dla każdego Uczestnika projektu opracowany został Indywidualny Program Przedsiębiorczości (IPP), czyli diagnoza potrzeb doradczo-szkoleniowych każdego uczestnika projektu sporządzona przez doradcę zawodowego zawierająca m.in. zakres tematyczny szkoleń i doradztwa oraz liczbę godzin przypadających na poszczególne tematy z podziałem na szkolenia i doradztwo indywidualne i grupowe.

W czerwcu uczestnicy projektu przystąpili do realizacji swoich IPP. Pierwszym zaplanowanym wsparciem w ramach Indywidualnych Planów Przedsiębiorczości było doradztwo grupowe w formie 8 godzinnych warsztatów miękkich dotyczących wzmacniania postaw przedsiębiorczych oraz kształtowania umiejętności „miękkich" potrzebnych w biznesie. Warsztaty realizowane były w trzech 10 osobowych grupach.

Od lipca do połowy września 2010 roku uczestnicy projektu realizowali kolejne zaplanowane  w IPP działania– tj. 2 szkolenia.

Pierwsze szkolenie „Umiejętności obsługi komputera i wykorzystania nowoczesnych technik komunikacyjnych w biznesie" realizowane było na dwóch poziomach  - dla początkujących (100 godzin szkolenia) i dla średnio zaawansowanych (76 godzin szkolenia). Szkolenie obejmowało zagadnienia dotyczące m.in.: edytorów tekstów, arkuszy kalkulacyjnych, Internetu i poczty elektronicznej, grafiki menadżerskiej i prezentacyjnej, programu SYMFONIA-HANDEL, zarządzania kontaktami z klientami oraz zastosowania Internetu w biznesie.

Drugie szkolenie „ABC Przedsiębiorczości" uczestnicy mogli poszerzyć o jeden z dwóch modułów do wybrania: „Komputer w małej firmie" lub „Kasa fiskalna + Subiekt". Uczestnicy projektu w ramach szkolenia „ABC Przedsiębiorczości" mogli zgłębić wiedzę na temat m.in.: prawa pracy, rejestracji firmy, form opodatkowania działalności gospodarczej, podstaw marketingu i reklamy czy efektywnego zarządzania czasem i zarządzania zasobami ludzkimi. Ważnym elementem szkolenia były warsztaty pisania biznes planu. Na szkoleniu „Komputer w małej i średniej firmie" uczestnicy projektu poznali obsługę programu SYMFONIA (Kadry i Płace oraz Finanse i Księgowość) oraz programu PŁATNIK, natomiast uczestnicy szkolenia „Obsługa kasy fiskalnej i programu SUBIEKT" uzyskali praktyczną wiedzę na temat obsługi kasy fiskalnej oraz programu SUBIEKT i PŁATNIK.

Wszyscy uczestnicy projektu ukończyli szkolenia otrzymując Zaświadczenia o ukończeniu kursu i Certyfikaty.

W czasie trwania szkoleń uczestnicy projektu „Dojrzały biznes" mogli korzystać w Punkcie Konsultacyjnym w Biurze Projektu również z doradztwa indywidualnego połączonego ze wsparciem indywidualnych opiekunów (specjalistów ds. przedsiębiorczości). Doradztwo miało na celu przygotowanie uczestników projektu do poprawnego przygotowania wniosków o wsparcie finansowe i biznes planów.

Wnioski o przyznanie głównego wsparcia finansowego na rozwój przedsiębiorczości oceniane i weryfikowane były przez powołaną w tym celu Komisję Oceny Wniosków na podstawie Karty Weryfikacji Formalnej oraz Karty Oceny Merytoryczno-Technicznej. Badane były: możliwość utrzymania działalności gospodarczej, racjonalność i zasadność wydatków w odniesieniu do planowanego projektu, zgodność projektu ze zdefiniowanymi potrzebami oraz konkurencyjność przedsiębiorstwa w skali rynku lokalnego. Z 30 wniosków o przyznanie głównego wsparcia finansowego na rozwój przedsiębiorczości złożonych przez uczestników projektu „Dojrzały biznes" dofinansowanie (w wysokości do 40 000 zł) otrzymało 21 wniosków, które otrzymały największą liczbę punktów przyznanych przez KOW. Wszyscy uczestnicy, którzy otrzymali dofinansowanie, do końca listopada otworzyli własne firmy. 1 osoba, która nie otrzymała dotacji otworzyła firmę we własnym zakresie i korzysta dalej ze wsparcia oferowanego w ramach projektu. Wśród 21 nowych firm w naszym mieście powstało m.in.: biuro analiz, zarządzania i administrowania nieruchomościami, agencja turystyczna, instytut zdrowia i urody, firma budowlana, szkoła języka angielskiego, sklep wielobranżowy, warsztat samochodowo-remontowy, pracownia florystyczno-plastyczna, biuro rachunkowe, firma tworząca biżuterię autorską, agencja eventowa, firma zajmująca się haftem komputerowym, agencja ubezpieczeniowa i drukarnia cyfrowa.

Kolejnym etapem projektu było przyznanie podstawowego wsparcia pomostowego dla wszystkich uczestników projektu (Beneficjentów pomocy), którzy w wyniku udziału w projekcie do końca listopada otworzyli własne działalności gospodarcze. Wnioski złożyły 23 osoby. Wszystkie wnioski zostały pozytywnie ocenione przez Komisję Oceny Wniosków i 23 uczestników projektuotrzymało podstawowe wsparcie pomostowe, które udzielane było do 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej w wysokości maksymalnie do 1276 zł miesięcznie na osobę. Finansowe wsparcie pomostowe jest bezzwrotną pomocą kapitałową wspomagającą „przetrwanie" Beneficjenta pomocy do momentu uzyskania przez niego płynności finansowej. Kwota ta miała ułatwić początkującemu przedsiębiorcy pokrycie obligatoryjnych opłat, ponoszonych przez przedsiębiorcę, niezależnie od poziomu przychodów (w szczególności w postaci składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz fundusze pozaubezpieczeniowe dla przedsiębiorcy niezatrudniającego pracowników oraz na pokrycie innych obligatoryjnych wydatków związanych z działalnością przedsiębiorstwa).

W przypadku utrzymującej się i udokumentowanej słabej kondycji finansowej firmy, przedsiębiorcy (Beneficjenci pomocy) mogli się również starać o przedłużone wsparcie pomostowe, które udzielane było po zakończeniu podstawowego wsparcia pomostowego przez kolejne 6 miesięcy, jednak nie dłużej niż do 12 miesiąca od dnia podpisania  Umowy o przyznanie podstawowego wsparcia pomostowego w wysokości maksymalnie do 1276 zł miesięcznie na firmę. Przedłużone wsparcie pomostowe uzyskało 12 Beneficjentów Pomocy, których sytuacja była najcięższa.

Ponadto od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności  uczestnicy projektu mogli korzystać z fakultatywnego doradztwa biznesowego oraz pomocy indywidualnych opiekunów w efektywnym i prawidłowym wykorzystaniu przyznanego wsparcia finansowego i pomostowego, a także z fakultatywnego szkolenia branżowego wspierającego fazę „dojrzewania" powstałej firmy dobranego przez doradcę po wspólnych konsultacjach z przedsiębiorcą. Z indywidualnych szkoleń wspierających rozwój firmy skorzystało 17 przedsiębiorców (Beneficjentów pomocy).


REZULTATY PROJEKTU


 

Realizacja projektu umożliwiła osiągniecie poniżysz rezultatów twardych i najważniejszych produktów:

Rezultaty:

- rozpoznano potrzeby doradczo-szkoleniowe 16 kobiet i 16 mężczyzn związane z planowanym założeniem własnej firmy poprzez objęcie ich wstępnym procesem doradczym,

- 16 kobiet i 14 mężczyzn nabyło wiedzę i umiejętności z zakresu przedsiębiorczości oraz wykorzystania nowoczesnych technik komunikacyjno-informacyjnych w biznesie dzięki organizacji dla nich szkolenia „ABC Przedsiębiorczości" oraz szkolenia informatycznego,

- sfinansowano wydatki inwestycyjne związane z rozruchem firmy 21 osobom, które otrzymały główne wsparcie finansowe na założenie działalności gospodarczej,

- podniesiono płynność finansową 23 nowo powstałych firm poprzez przyznanie finansowego wsparcia pomostowego dla 12 kobiet i 11 mężczyzn,

- powstało w mieście 26 nowych, dobrze przygotowanych do działalności rynkowej firm.

Produkty:

- 32 Indywidualne Programy Przedsiębiorczości,

- 30 zaświadczeń o ukończeniu szkolenia „ABC Przedsiębiorczości",

- 30 zaświadczeń o ukończeniu szkolenia w zakresie obsługi komputera z wykorzystaniem IT,

- 21 bezzwrotnych dotacji na podjęcie działalności gospodarczej w wysokości do 40 tys. zł na osobę

– 21 umów o przyznanie głównego wsparcia finansowego,

- 23 umowy o przyznanie podstawowego wsparcia pomostowego,

- wydano 200 broszur promocyjno-informacyjnych oraz 300 broszur podsumowujących realizację projektu.

Szczegółowe informacje na temat wsparcia oferowanego w ramach projektu zawarte są w Regulaminie projektu „Dojrzały biznes" dostępnego poniżej. Realizacja projektu opiera się na „Wytycznych w sprawie udzielania pomocy na rozwój przedsiębiorczości w ramach działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie śląskim" (wersja z marca 2009 roku, również do pobrania).


Informacja dla uczestników i uczestniczek projektów realizowanych przez Powiatowy Urząd Pracy w Dąbrowie Górniczej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) w latach 2008-2015

 
Mając na względzie wejście w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 4 maja 2016) Powiatowy Urząd Pracy w Dąbrowie Górniczej informuje, że:

1) podstawą prawną przetwarzania danych osobowych uczestników i uczestniczek projektów realizowanych przez PUP w Dąbrowie Górniczej w ramach PO KL jest art. 6 ust. 1 lit. c) oraz art. 9 ust. 2 lit. g) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE;
2) w ramach projektów PO KL przetwarzane są następujące kategorie danych osobowych: imię, nazwisko, PESEL, wiek, płeć, dane kontaktowe, dane dodatkowe (wykształcenie, opieka nad dzieckiem lub osobą zależną, niepełnosprawność), rodzaj i szczegóły wsparcia;
3) administratorem  danych osobowych w projektach PO KL jest Instytucja Zarządzająca PO KL - Minister Inwestycji i Rozwoju, z siedzibą w Warszawie przy ul. Wspólnej 2/4, kontakt do Inspektora Ochrony Danych (IOD): iod@miir.gov.pl;
4) celem przetwarzania danych osobowych w projektach PO KL jest obowiązek udokumentowania kwalifikowalności wydatków w ramach projektu PO KL w okresie wskazanym w umowie o dofinansowanie projektu; 
5) uczestnik/uczestniczka projektu PO KL ma prawo żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych i ich sprostowania;
 6) uczestnik/uczestniczka projektu PO KL ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku podejrzenia naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych;
7) jedynym podmiotem, który przetwarza dane osobowe uczestników i uczestniczek projektów realizowanych przez PUP w Dąbrowie Górniczej w ramach PO KL jest w/w Urząd z siedzibą w Dąbrowie Górniczej przy ul. Jan III Sobieskiego 12, e-mail: kada@praca.gov.pl, tel. 32 262 37 39;
8) Inspektorem Ochrony Danych z ramienia Powiatowego Urzędu Pracy w Dąbrowie Górniczej jest Pani Agnieszka Wyłupek, z którą można się kontaktować pod numerem telefonu 32 262 37 39 w. 221, e-mailowo pod adresem iod@pup-dg.pl lub osobiście w pokoju nr 7.