O PROJEKCIE
REALIZATOR: Powiatowy Urząd Pracy w Dąbrowie GórniczejOKRES REALIZACJI: 1 maja 2021 r. do 30 kwietnia 2023 r.
TYTUŁ PROJEKTU : „Wsparcie osób młodych z Dąbrowy Górniczej w powrocie na rynek pracy"
ŹRÓDŁO FINANSOWANIA: Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój - Działanie 1.2 Wsparcie osób młodych na regionalnym rynku pracy - projekty konkursowe - Poddziałanie 1.2.1 Wsparcie udzielane z Europejskiego Funduszu Społecznego.
BUDŻET PROJEKTU: 484 511,65 zł, w tym wkład Europejskiego Funduszu Społecznego 408 346,42 zł.Kto może wziąć udział w projekcie?
W projekcie może wziąć udział 36 osób bezrobotnych (24 kobiet i 12 mężczyzn) w wieku od 18 do 29 lat (do dnia 30-tych urodzin), które pozostają bez pracy i są zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy w Dąbrowie Górniczej jako osoby bezrobotne, w tym:
- 29 osób (19 kobiet i 10 mężczyzn), które utraciły zatrudnienie po 1 marca 2020 r. w wyniku pandemii COVID-19
Są to osoby, które po 1 marca 2020 r. utraciły zatrudnienie/ pracę z powodu rozwiązania czy nieprzedłużenia umowy/ zostały zmuszone do zamknięcia prowadzonej działalności gospodarczej w wyniku pandemii COVID-19. Do tej kategorii zaliczamy zarówno osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę oraz osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych.
- 7 osób (w tym 5 kobiet i 2 mężczyzn), które znajdują się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, tj. są osobami należącymi do jednej z poniższych grup:
1) osób z kategorii NEET;- 29 osób (19 kobiet i 10 mężczyzn), które utraciły zatrudnienie po 1 marca 2020 r. w wyniku pandemii COVID-19
Są to osoby, które po 1 marca 2020 r. utraciły zatrudnienie/ pracę z powodu rozwiązania czy nieprzedłużenia umowy/ zostały zmuszone do zamknięcia prowadzonej działalności gospodarczej w wyniku pandemii COVID-19. Do tej kategorii zaliczamy zarówno osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę oraz osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych.
- 7 osób (w tym 5 kobiet i 2 mężczyzn), które znajdują się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, tj. są osobami należącymi do jednej z poniższych grup:
2) osób z niepełnosprawnościami;
3) kobiet;
4) osób o niskich kwalifikacjach;
5) osób odchodzących z rolnictwa;
6) imigrantów i reemigrantów;
7) osób długotrwale bezrobotnych.
Byli uczestnicy projektów z zakresu włączenia społecznego realizowanych w ramach CT 9 w RPO, którzy zgłoszą się do projektu i spełnią warunki formalne do udziału w nim, będą przyjmowani poza standardową procedurą rekrutacyjną.
UWAGA! W projekcie mogą wziąć udział osoby, które w okresie od dnia złożenia Formularza zgłoszeniowego do projektu do ostatniego dnia udziału w nim nie biorą i nie będę brały udziału w innych projektach z zakresu aktywizacji zawodowej współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
CEL PROJEKTU
Celem głównym projektu jest doprowadzenie do zatrudnienia uczestniczek i uczestników projektu
w okresie maj 2021 r. - kwiecień 2023 r.
Cel zostanie osiągnięty poprzez zapewnienie im kompleksowej ścieżki wsparcia obejmującej diagnozę możliwości rozwoju zawodowego (opracowanie/aktualizacja IPD), podniesienie motywacji i umiejętności poszukiwania zatrudnienia (poradnictwo zawodowe), pośrednictwo pracy i doprowadzenie do podjęcia zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych.
w okresie maj 2021 r. - kwiecień 2023 r.
Cel zostanie osiągnięty poprzez zapewnienie im kompleksowej ścieżki wsparcia obejmującej diagnozę możliwości rozwoju zawodowego (opracowanie/aktualizacja IPD), podniesienie motywacji i umiejętności poszukiwania zatrudnienia (poradnictwo zawodowe), pośrednictwo pracy i doprowadzenie do podjęcia zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych.
CO OFERUJEMY
Indywidualne poradnictwo zawodowe
Poradnictwo zawodowe realizowane będzie w formie indywidualnej (w tym w formie spotkań online). Ma ono na celu wzmocnić samoocenę i motywację do działania uczestników i uczestniczek projektu. Pod okiem doradcy zawodowego przygotują oni profesjonalne CV, podniosą umiejętności autoprezentacji, on wskaże im właściwe techniki poszukiwania zatrudnienia. Dodatkowo porozmawiają o stereotypach i procesie stereotypizacji, zjawiskach związanych z dyskryminacją płci na rynku pracy oraz sposobach im przeciwdziałania.
Pośrednictwo pracy
Zadanie realizowane będzie w ramach:
1) podstawowego pośrednictwa pracy dla wszystkich osób uczestniczących w projekcie. Jego celem jest poszukiwanie i znalezienie pracodawców dla zrekrutowanych uczestniczek/uczestników projektu, z uwzględnieniem ich kwalifikacji i potencjału zawodowego,
2) uzupełniającego pośrednictwa pracy, czyli poszukiwanie i znalezienie nowych uczestniczek/uczestników projektu na zwolnione (w wyniku przerwania zatrudnienia w trakcie trwania prac interwencyjnych) stanowiska pracy, zgodnie z wymaganiami określonymi przez pracodawców na zwolnionych stanowiskach pracy.
1) podstawowego pośrednictwa pracy dla wszystkich osób uczestniczących w projekcie. Jego celem jest poszukiwanie i znalezienie pracodawców dla zrekrutowanych uczestniczek/uczestników projektu, z uwzględnieniem ich kwalifikacji i potencjału zawodowego,
2) uzupełniającego pośrednictwa pracy, czyli poszukiwanie i znalezienie nowych uczestniczek/uczestników projektu na zwolnione (w wyniku przerwania zatrudnienia w trakcie trwania prac interwencyjnych) stanowiska pracy, zgodnie z wymaganiami określonymi przez pracodawców na zwolnionych stanowiskach pracy.
Dofinansowanie do wynagrodzeń przez 6 miesięcy.
Zadanie realizowane będzie dla wszystkich 36 osób uczestniczących w projekcie (24 kobiet i 12 mężczyzn) w sposób i na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia.
W jego ramach pracodawcy przez pierwsze 6 miesięcy otrzymają zwrot części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody i składki na ubezpieczenia społeczne za zatrudnionych uczestników/uczestniczki projektu, do wysokości do połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia. Pracodawcy po zakończeniu okresu refundacji zobowiązani są zatrudniać uczestników/uczestniczki projektu przez okres 3 miesięcy po zakończeniu refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne.
W jego ramach pracodawcy przez pierwsze 6 miesięcy otrzymają zwrot części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody i składki na ubezpieczenia społeczne za zatrudnionych uczestników/uczestniczki projektu, do wysokości do połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia. Pracodawcy po zakończeniu okresu refundacji zobowiązani są zatrudniać uczestników/uczestniczki projektu przez okres 3 miesięcy po zakończeniu refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne.
ZAKŁADANE EFEKTY
Projekt "Wsparcie osób młodych z Dąbrowy Górniczej w powrocie na rynek pracy" zakłada, iż dzięki udziałowi w projekcie zostanie osiągnięta efektywność zatrudnieniowa wśród uczestniczek/uczestników które/którzy zakończą udział w projekcie na poziomie:
- co najmniej 44% w przypadku uczestników/uczestniczek w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy,
- co najmniej 59,5% w przypadku pozostałych uczestników/uczestniczek.
Rekrutacja- co najmniej 44% w przypadku uczestników/uczestniczek w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy,
- co najmniej 59,5% w przypadku pozostałych uczestników/uczestniczek.
Etap I czyli zgłoszenie udziału w projekcie - odbywa się poprzez złożenie Formularza zgłoszeniowego do projektu w trakcie trwania naboru. W projekcie przewidziano 5 naborów:
1) maj-czerwiec 2021 - nabór dla 8 osób,
2) czerwiec-lipiec 2021 r. - nabór dla 6 osób,
3) sierpień-październik 2021 r. - nabór dla 4 osób,
4) styczeń 2022 r. - nabór ciągły do wyczerpania wolnych miejsc - nabór dla 16 osób,
W ramach każdego naboru określona zostanie rekrutowana liczba osób należących do podgrupy zwolnionych po 1.03.2020 r. w podziale na miejsca dla kobiet i mężczyzn oraz analogicznie dla podgrupy osób w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, tj. osób z kategorii NEET, osób
z niepełnosprawnościami, kobiet, osób o niskich kwalifikacjach, osób odchodzących z rolnictwa, imigrantów i reemigrantów oraz osób długotrwale bezrobotnych. Ostateczna ilość naborów, liczba osób rekrutowanych w ich ramach oraz terminy poszczególnych naborów mogą ulec zmianie, w tym przede wszystkim mając na względzie poziom zainteresowania projektem.
z niepełnosprawnościami, kobiet, osób o niskich kwalifikacjach, osób odchodzących z rolnictwa, imigrantów i reemigrantów oraz osób długotrwale bezrobotnych. Ostateczna ilość naborów, liczba osób rekrutowanych w ich ramach oraz terminy poszczególnych naborów mogą ulec zmianie, w tym przede wszystkim mając na względzie poziom zainteresowania projektem.
Etap II – ocena formalna czyli weryfikacja kryteriów kwalifikowalności do projektu
Na podstawie złożonego Formularza zgłoszeniowego do projektu następuje weryfikacja kryteriów kwalifikowalności do projektu tj.:
- wiek 18-29 lat (do dnia 30 urodzin) i posiadanie statusu osoby bezrobotnej zarejestrowanej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Dąbrowie Górniczej,
- przynależność do jednej do jednej z podgrup: osób, które utraciły zatrudnienie po 1 marca 2020 r. lub osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy.
Kandydatury, ze wskazaniem wyników oceny formalnej wpisywane będą na Listy Kandydatek i Listy Kandydatów do projektu, osobno w obrębie danej podgrupy.
- wiek 18-29 lat (do dnia 30 urodzin) i posiadanie statusu osoby bezrobotnej zarejestrowanej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Dąbrowie Górniczej,
- przynależność do jednej do jednej z podgrup: osób, które utraciły zatrudnienie po 1 marca 2020 r. lub osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy.
Kandydatury, ze wskazaniem wyników oceny formalnej wpisywane będą na Listy Kandydatek i Listy Kandydatów do projektu, osobno w obrębie danej podgrupy.
Etap III – ocena merytoryczna i zestawienie list rankingowych
Kandydatury spełniające kryteria kwalifikowalności zostaną poddane ocenie merytorycznej wg następujących kryteriów punktowych:
a) długotrwałość bezrobocia (8 pkt),
b) brak lub niskie kwalifikacje (5 pkt),
c) status osoby z niepełnosprawnością (8pkt),
d) motywacja i nastawienie do udziału w projekcie mierzone Kwestionariuszem do mierzenia motywacji w skali 0-10 pkt,
e) spójność profilu zawodowego z oferowanym wsparciem diagnozowana w rozmowie
z doradcą zawodowym (profil spójny - 10pkt, częściowo spójny - 5pkt, niespójny - 0pkt).
Na podstawie sumy punktów uzyskanych na etapie oceny merytorycznej zestawione zostaną Listy Rankingowe - osobna dla kobiet (LRK) i osobna dla mężczyzn (LRM). Kandydatury umieszczane będą odpowiednio na LRK i LRM wg malejącej liczby punktów. Będą to oddzielne listy dla podgrupy 80% zwolnionych po 01.03.20 i podgrupy 20% w najtrudniejszej sytuacji. Osoby zakwalifikowane do projektu będą miały opracowany/zaktualizowany IPD, z którego wynikać będzie potrzeba uczestnictwa we wsparciu oferowanym w ramach projektu. Osoby, które nie zakwalifikują się do udziału w projekcie utworzą listy rezerwowe (w analogicznym podziale jak podstawowe).
W przypadku wyczerpania kandydatur z list rezerwowych dopuszcza się możliwość prowadzenia naboru uzupełniającego, w tym z bezpośrednim wykorzystaniem bazy osób bezrobotnych w Systemie Syriusz.
W przypadku wyczerpania kandydatur z list rezerwowych dopuszcza się możliwość prowadzenia naboru uzupełniającego, w tym z bezpośrednim wykorzystaniem bazy osób bezrobotnych w Systemie Syriusz.
Rekrutacja do projektu zostanie przeprowadzona w sposób otwarty, z zachowaniem zasady równych szans, w tym zasady równości płci. Projekt ma charakter ogólnodostępny, zakłada udział osób
z niepełnosprawnościami, jeżeli na etapie naboru będzie to możliwe i zasadne mając na względzie cele i założenia projektu oraz zainteresowanie wsparciem po stronie tych osób, ponadto zawiera pozytywne rozwiązania zwiększające dostępność projektu dla osób z niepełnosprawnościami (są to m.in. preferencje punktowe dla tej kategorii osób, identyfikacji potrzeb i barier tych osób w ramach Formularza zgłoszeniowego do projektu oraz rozmowy z doradcą klienta, pomoc w zrozumieniu
i wypełnieniu dokumentów rekrutacyjnych, zapewnienie dokumentów z powiększoną czcionką, możliwość zapoznania się z projektem oraz pobrania dokumentów projektowych na stronie internetowej w standardzie WCAG 2.0, dostępność do projektu bez barier architektonicznych, możliwość uruchomienia mechanizmu racjonalnych usprawnień).
AKTUALNIE DO PROJEKTU NIE SĄ PROWADZONE JUŻ ŻADNE NABORY!
z niepełnosprawnościami, jeżeli na etapie naboru będzie to możliwe i zasadne mając na względzie cele i założenia projektu oraz zainteresowanie wsparciem po stronie tych osób, ponadto zawiera pozytywne rozwiązania zwiększające dostępność projektu dla osób z niepełnosprawnościami (są to m.in. preferencje punktowe dla tej kategorii osób, identyfikacji potrzeb i barier tych osób w ramach Formularza zgłoszeniowego do projektu oraz rozmowy z doradcą klienta, pomoc w zrozumieniu
i wypełnieniu dokumentów rekrutacyjnych, zapewnienie dokumentów z powiększoną czcionką, możliwość zapoznania się z projektem oraz pobrania dokumentów projektowych na stronie internetowej w standardzie WCAG 2.0, dostępność do projektu bez barier architektonicznych, możliwość uruchomienia mechanizmu racjonalnych usprawnień).
AKTUALNIE DO PROJEKTU NIE SĄ PROWADZONE JUŻ ŻADNE NABORY!
HARMONOGRAM REALIZACJI PROJEKTU
I nabór dla 8 osób | II nabór dla 6 osób | III nabór dla 4 osób | IV nabór dla 16 osób | ||
REKRUTACJA | maj - czerwiec 2021 r. | czerwiec - lipiec 2021 r. | sierpień - październik 2021 r. | styczeń 2022 r. - nabór ciągły do wyczerpania liczby wolnych miejsc w 2022 r. | |
Indywidualne poradnictwo zawodowe | maj - czerwiec 2021 r. | czerwiec - lipiec 2021 r. | sierpień październik 2021 r. | styczeń - luty 2022 r. | luty - maj 2022 r. |
Podstawowe pośrednictwo pracy | maj-październik 2021 r. | styczeń-czerwiec 2022 r. | |||
Uzupełniające pośrednictwo pracy | sierpień 2021 r. – październik 2022 r. | ||||
Prace interwencyjne (6-cio miesięczny okres dofinansowania) + 3 miesiące zatrudnienia- termin rozpoczęcia PI jest zależny od daty podpisania umowy o ich organizację. | lipiec 2021 r. - grudzień* 2021 r. + 3 miesiące | sierpień 2021 r. - styczeń* 2022 r. + 3 miesiące | październik 2021 r. - marzec*2022 r. + 3 miesiące | marzec 2022 r. - sierpień* 2022 r. + 3 miesiące | kwiecień 2022 r. - wrzesień* 2022 r. + 3 miesiące |
Zakończenie realizacji projektu - podsumowanie
Realizacja projektu „Wsparcie osób młodych z Dąbrowy Górniczej w powrocie na rynek pracy" zakończyła się 30 kwietnia 2023 r. Był on odpowiedzią na potrzeby osób młodych, które w wyniku negatywnych skutków pandemii wirusa SARS-CoV-2 pozostawały poza rynkiem pracy. Projekt realizowany był od maja 2021 r. Grupą docelową projektu były osoby pomiędzy 18 a 29 rokiem życia, które utraciły zatrudnienie po 1 marca 2020 roku w wyniku pandemii, albo znajdowały się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, m.in. były to osoby o niskich kwalifikacjach, z niepełnosprawnościami czy długotrwale bezrobotne. Wsparciem planowano objąć 36 osób (24 kobiety i 12 mężczyzn). Ostatecznie do projektu zrekrutowano 68 osób (49 kobiet i 19 mężczyzn). Zgodnie z założeniami projektu nasi uczestnicy i uczestniczki podjęli/podjęły pracę w ramach zatrudnienia subsydiowanego – prac interwencyjnych. Poprzedzone to było kompleksowym wsparciem w postaci:
1. Indywidualnego poradnictwa zawodowego w ramach którego pod okiem doradcy zawodowego wzmocnili/wzmocniły oni/one samoocenę i motywację do działania, przygotowali/przygotowały CV oraz ćwiczyli/ćwiczyły umiejętności autoprezentacji. Dodatkowo zapoznani/zapoznane zostali/zostały z zagadnieniami z obszaru gender: stereotypami i procesami stereotypizacji, zjawiskami związanymi z dyskryminacją płci na rynku pracy oraz sposobami im przeciwdziałania. Tą formą pomocy objęliśmy 62 uczestników (44 kobiety i 18 mężczyzn).
2. Indywidualnego pośrednictwa pracy - proces poszukiwania miejsc zatrudnienia uwzględniał kwalifikacje i potencjał zawodowy naszych uczestników i uczestniczek i przebiegał w sposób wolny od stereotypów płci, zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami kwalifikacjami i kompetencjami. Dla każdego/każdej z nich szukano pracodawcy, u którego mógł/mogła on/ona podjąć zatrudnienie w ramach prac interwencyjnych. Aktywnym pośrednictwem pracy w całym okresie realizacji projektu objęto 68 osób (49 kobiet i 19 mężczyzn).
3. Zatrudnienia subsydiowanego – prac interwencyjnych, w ramach którego pracodawcy uzyskali wsparcie w postaci sześciomiesięcznego dofinansowania do kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne. Takiego wsparcia udzielono 32 pracodawcom, a dzięki niemu mogli zatrudnić i utrzymać zatrudnienie 42 pracowników (31 kobiet i 11 mężczyzn). Nasi uczestnicy/uczestniczki po okresie dofinansowania kontynuowali zatrudnienie przynajmniej przez kolejne trzy miesiące finansowane ze środków własnych pracodawcy.
Przez cały okres realizacji projektu zatrudnienie lub inną pracę zarobkową podjęło łącznie 52 uczestników (39 kobiet i 13 mężczyzn). Na wynik ten składają się zarówno podjęcia pracy w ramach zatrudnienia subsydiowanego, jak i podjęcia pracy przed rozpoczęciem tej formy wsparcia. Indywidualna praca z uczestnikami/uczestniczkami w ramach poradnictwa zawodowego i aktywne pośrednictwo pracy były istotnymi czynnikami motywującymi do zmiany sytuacji zawodowej naszych uczestników i uczestniczki, co przyniosło rezultat w postaci prawie 100% efektywności zatrudnieniowej (w stosunku do 44% efektywności planowanej).
1) 68– liczba osób bezrobotnych do 30 roku życia biorących udział w projekcie, w tym 49 kobiet i 19 mężczyzn;
2) 68 – liczba osób (w tym 49 kobiet i 19 mężczyzn) dla których doradcy klienta nawiązywali kontakty z pracodawcami i organizowali dla nich spotkania w ramach usług pośrednictwa pracy;
3) 62 – liczba osób, które zmotywowaliśmy do działania, wzmocniliśmy ich samoocenę oraz wskazaliśmy im właściwe techniki poszukiwania zatrudnienia poprzez objęcie ich poradnictwem zawodowym (44 kobiety i 18 mężczyzn);
4) 53 - osoby zrekrutowane do projektu, które utraciły zatrudnienie po 1 marca 2020 r. w wyniku pandemii COVID-19 (39 kobiet i 13 mężczyzn);
5) 52 – liczba osób, które dzięki udziałowi w projekcie podjęły zatrudnienie lub inną pracę zarobkową (39 kobiet i 13 mężczyzn).
6) 42 – uczestnicy i uczestniczki, którym pomogliśmy podjąć zatrudnienie na umowę o pracę z dofinansowaniem unijnym dla pracodawcy (31 kobiet i 11 mężczyzn);
7) 32 – liczba pracodawców, którym pomogliśmy w rekrutacji i wsparliśmy ich finansowo refundując część wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne za zatrudnionych uczestników i zatrudnione uczestniczki projektu.
8) 68 – liczba osób biorących udział w projekcie, należących do grupy osób w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy tj. osób z kategorii NEET, osób z niepełnosprawnościami, kobiet, osób o niskich kwalifikacjach, osób odchodzących z rolnictwa, imigrantów i reemigrantów oraz osób długotrwale bezrobotnych (49 kobiet i 19 mężczyzn);